Dagboken #1 – Oppdagelsen

Oppdagelsen av feil i kostholdet

Første dag av bokføringen som egentlig også er det skikkelige avsparket for denne bloggen. Joda, du finner absolutt noe data som er eldre enn dette, men jeg fant ut noe dumme greier greier i går. Jeg har gått i troen om at jeg har spist korrekt lavkarbo i en god stund, fordi man skal jo ikke telle kalorier når man er på lavkarbo. Så endte jeg opp med å kjøpe tilgang til en app, hvis navn er Carb Manager, mest fordi at jeg ønsket å kunne dokumentere vektnedgangen, men hva dukket opp når jeg la inn harde tall?

Jo, jeg har spist altfor mye kalorier. Jeg har nemlig ikke magemål når jeg spiser, så da blir det fort til at jeg spiser opp det jeg har lagd, kombiner det med noen nøtter, en pose bacongull og noe annet stasj, så finner man ut at jeg har gaflet i meg opp mot 6000 kalorier per dag. Da er det ikke så underlig at selv med lavkarbo, så har ikke vekten gått ned i særlig grad.

Hva har jeg spist i dag?

Lunch:
Gresk salat

Middag:
Grillet kylling med cheddar og pimiento dip

Snacks:
125 gram hasselnøtter

Dette ga 302 gram fett, 252 gram proteiner, og 23 gram karbohydrater, som utgjør totalt 3788 kalorier, noe som gir følgende visualisering.

Dette er hva jeg har spist i dag, målt i prosent av de ulike næringsgruppene. Målet er at jeg skal spise 71% fett, 25% proteiner og 4% karbohydrater per dag. I gram så utgjør det 224 gram fett, 178 gram proteiner og 28 gram karbohydrater

Faktiske kalorier er hvor mange kalorier jeg faktisk har spist i dag, mens planlagte kalorier er målet for hvor mange kalorier jeg skal spise hver dag.

Med tanke på målet så er dette for mye kalorier, men jeg er fortsatt i kaloriunderskudd, så det er ikke slik at denne dagen ødelegger vektnedgangen. Jeg må uansett ikke ha for mange av disse dagene, om jeg skal nå et mål om ha en fornuftig vekt i 2022.