De siste dagers hellige matinntak

Kostholdsoppdatering iht hva jeg har spist siste 5 dager

Nei, det har ingenting med mormonerne å gjøre, men derimot et lite oppsamlingsheat med de 5 første tilpasningsdagene med særdeles sær måte å spise på, som nevnt på fredag.

Fredag 22.mai 2020

Dette gikk ikke helt som planlagt. Jeg skulle spise 20 gram(4%) karbohydrater, 154 gram(61%) fett og de oppmålte 184 gram(35%) med proteiner, fordelt på 2200 kalorier, over 2-3 måltider med periodisk faste(16:8). Det ble ikke noe tradisjonell middag i dag, men derimot 2 mer eller mindre eksakt like måltider.

Lunsj og middag:
Kjøpmannens Protein Grovis med pålegg (Blåmuggost, Jarlsberg og smør)

Dette er ikke hvordan jeg skal spise, med mindre jeg ikke er i stand til å lage mat. Så de dagene jeg er syk, fyllesyk, drittlei eller matlei, så skal omtrent slike dager som i dag være fasiten for hva jeg skal dytte inn i trynet. Oppsummert, så bomma jeg på proteinmålet med 44 gram, hvilket gir utslag i for “lite” kalorier. Dermed så ble matinntaket 22 gram karbohydrater, 126 gram fett og 140 gram protein. Det gir en makro som dette.

Lørdag 23.mai 2020

Ehme? En fullstendig idiotisk dag. Jeg skulle spise 25 gram(5%) karbohydrater, 129 gram(66%) fett og 184 gram(29%) proteiner fordelt på 2000 kalorier med periodisk faste, men jeg torpederte meg selv raskt og enkelt med å ende opp på butikken med en pose med bacongull, som jeg spiste først.

Snacks:
Bacongull med Cheddar & Pimiento dip
Middag:
Kremet soppsuppe med kyllingfilet og blomkålris

Altså, torpederingen her er fordi at når jeg skal spise 2000 kalorier, og man bruker opp nesten 1200 av de kaloriene på tull(snacks), så blir resten av dagen rimelig begrenset. Videre så er de kaloriene hva jeg vil kalle tomme kalorier, for de metter ikke spesielt lenge, så dagen i dag ble mer som en OMAD-dag. Ser man derimot på innholdet i hva jeg spiste, så er ikke det så langt unna sannheten som jeg skulle ønske, for det ble i dag 16 gram karbohydrater, 125 gram fett og 231 gram proteiner. Visualiseringen blir dermed slik for i dag

Søndag 24.mai 2020

Karbohydrater i vannkastanjer? ARGH!! Jeg skulle spise 25 gram (4%) karbohydrater, 195 gram (66%) fett og 184 gram (30%) proteiner, fordelt over 2575 kalorier, med periodisk faste.

I dag skulle jeg altså hatt en kokebokutfordring, men den ble torpedert av egen inkompetanse. Jeg elsker vannkastanjer, de holder godt på sin sprøhet til tross for at jeg ofte gir de for mye varmebehandling, så dette har vært en fast følgesvenn gjennom mine ulike parter av kostholdet. Sist jeg så på en boks, så sto det at det var 1.9 gram karbohydrater per 100 gram (inklusiv lake). Så dermed har jeg sett på vannkastanjer som brilliante på lavkarbo, men i dag skulle jeg skrive de inn i Carbmanager, og booom…

[email protected]€$ F**** H*******(sensurert av redaktør) Her har det tydeligvis vært en feilmerking fra Eldorado sin side, og brått så var det ikke lenger 1.9 gram, men derimot en fordobling til 3.8 gram, og hvis man da tar vekk laken, så havner man på 6.3 gram per 100 gram. Dette fant jeg selvsagt ut etter jeg hadde fortært 144 gram med vannkastanjer, noe som utgjør 8.8 gram. Det er jo ikke nødvendigvis en krise, men når det var en del karbohydrater i lunsjen i utgangspunktet, så endte jeg opp med 19 gram karbohydrater på dette måltidet. Dermed så måtte kokebokutfordringen falle ut, for 6 gram med karbohydrater er for lite til at jeg gadd å utfordre meg selv, spesielt siden innlegget med utfordring var skrevet og karbohydratene ville langt overstige dagens lovlige gram.

Lunsj:
Kremet soppsuppe med pølse, ost og vannkastanjer
Middag:
Scampi med dip
Snack:
En neve valnøtter

Det ikke ble altså ingen kokebokutfordring i dag, og det jeg endte opp med av næringsinnhold er 26 gram karbohydrater, 162 gram fett og 192 gram proteiner, over 2313 kalorier, hvilket gir dette.

Mandag 25 mai 2020

Første dag med planlagt OMAD på en stund, og definitivt første dag med kun 1600 lovlige kalorier. I dag er det planlagte næringsinnholdet 15 gram (4%) karbohydrater, 89 gram (50%) fett og 184 gram (46%) proteiner.

Det ble 2 store utfordringer i dag, det første var det at jeg faktisk måtte vente til langt utpå ettermiddagen før jeg puttet i meg noe annet enn bare vann, men det gikk overraskende greit, selv om sulten til tider gnagde fælt. Den andre utfordringen var at jeg skulle tilpasse 184 gram proteiner til kun 89 gram fett. Det innebærer at jeg er nødt til å velge magre proteiner, så kylling uten skinn i en eller annen form, blir normen for mandager.

Måltid:
Gratinert kyllingfilet med blomkål og valnøtter

Med unntak av en liten regnefeil på valnøttene, så gikk denne dagen helt glimrende, selv om jeg altså gikk litt over det jeg hadde planlagt, men etter denne feilen, så gjorde jeg noe som det er en stund siden sist.

Jepp, jeg tok ut kettlebellen på 22 kg som jeg har fått låne fra GYM 1540, og gikk meg en tur, hvor jeg innbilte meg at kettlebellen var en bærbar pc fra 1983. Når man bærer en pc på 22 kg, så må en virkelig konsentrere seg med å holde kjernemuskelaturen stabil. Det er faktisk skikkelig slitsomt, så etter usle 250 meter, fordelt på 2×50 meter, 4×30 meter og 2×15 meter, så var både skuldre, mage, hender og lunger fullstendig ferdig. Etter det, så ble det 3×8 knebøy uten vekt og 4×10 pelvic tilts (sistnevnte utført i sengen.) Så med dette i bakhodet, så er det helt greit at dagens næringsinnhold ble 16 gram karbohydrater, 90 gram fett og 191 gram protein, over 1677 kalorier.

Veiedag 26.mai 2020 (tirsdag)

Etter suksessen i går så gikk jeg virkelig inn for en ny dag med nye muligheter hvor jeg skulle spise 15 gram (3%) karbohydrater, 134 gram (60%) fett og 184 gram (29%) protein.

De nye mulighetene ble brutale, for jeg var hinsides støl. Det gjorde vondt i alle ledd, noe som medførte at dagens trening kun ble 8 vaskebøyer. Hva en vaskebøy er? Det er å sette seg på huk, med klut eller svamp, utføre en form for vask i 30-40 sekunder før knærne mine bønnfaller meg om å reise meg opp, hvilket jeg gjør med knebøy, derav vaskebøy. Det medfører i mitt tilfelle blodtrykksfall hver eneste gang, så det er ikke spesielt behagelig, men det er ganske så effektivt.

Måltid 1:
2 Brisk knekkebrød med smør og Jarlsberg
Måltid 2:
Grillplanke (Flatklemt ytrefilet av svin) med smørkokt oliven, reddik og stangselleri

Kostholdet gikk ikke helt etter boka i dag. Når jeg spiser OMAD, så skal jeg ha et spisevindu på en time, innenfor klokken 17-20. Når klokken var 1700, så måtte jeg ha noe mat fordi hodepinen begynte å melde sin ankomst, hvilket jeg ikke klarte å takle så godt som ønskelig. Planen var at jeg fortløpende skulle lage et skikkelig måltid, men når jeg spiste de knekkebrødene, så fikk jeg en telefon, hvor jeg ble sittende nær en time. Da var sulten borte og jeg tenkte ikke på at jeg skulle lage mat. Så da gikk det 2 timer før jeg kom på at jeg måtte spise hovedmåltidet, men da fant jeg ut at jeg måtte på butikken, for jeg hadde ikke noe særlig med grønnsaker.

Når jeg kom hjem fra butikken, så kom jeg på at det var veiedag, og omtrent samtidig, så skulle kroppen tømme seg for gårsdagens mat, så da fikk jeg en vektmåling med svært lite mat innabords, og vekten var 226.1 kg. Blid og fornøyd med vektnedgangen, så glemte jeg maten igjen. Ergo, jeg var ikke ferdig med å spise før klokken var 2330. Så dagen ble mer vanlig periodisk faste enn OMAD.

Men hva med maten da? Smørkokt oliven, reddik og stangselleri er nok det beste jeg noensinne har laget som tilbehør til en lavkarbomiddag. Her fikk gratinert blomkål seg en skikkelig utfordrer.

Dagens næringsinnhold ble 16 gram karbohydrater, 125 gram fett og 184 gram protein (spot on!) hvilket gir dette.

Oppsummering av de siste dagers hellige matinntak

I og med at alt som finnes av planer er høyst variable, så blir denne oppsummeringen av det mer snodige slaget.

I snitt har jeg de siste 5 dager spist 17 gram karbohydrater, 174 gram proteiner og 113 gram fett, hvilket utgjør 1957 kalorier. Ut fra tesen om at man går ned 1 kg per 7000 kalorier og at jeg trenger 3875 kalorier for å verken gå opp eller ned i vekt, så jeg har på de siste 5 dager hatt et kaloriunderskudd på 9590 kalorier, hvilket utgjør ca. 1.4 kg i vektnedgang. Innafor eller utafor? Jeg sier det er innafor nå, så får vi se senere om det faktisk er innafor. Med tilsvarende gjennomsnitt over 1 måned, så er det ca. 8.4 kg i vektnedgang i måneden, hvilket er litt i overkant. Målet er dog at jeg skal ligge noe over 2100 kalorier per dag, i snitt, hvilket utgjør 7.6 kg i måneden.