#11 – Hvorfor har jeg ikke gått ned i vekt?

#11 - Hvorfor har jeg ikke gått ned i vekt?

Uavhengig av kostholdsfilosofi, så er det en ting man ikke kan se helt bort fra, nemlig kaloriregnskapet. Kaloriregnskapet er der uansett, selv om vi i 2020 har skjønt at kalorier fra henholdsvis karbohydrater, proteiner og fett oppfører seg forskjellig, så bør man i mange tilfeller holde et lite øye med hvor mye energi man faktisk konsumerer, når målet er å gå ned i vekt.

Akkurat det som er nevnt i første avsnitt, er årsaken til hvorfor jeg knapt har gått ned i vekt de siste 18 månedene(men det må nevnes at det har blitt bygd godt med muskler i den tiden, og fettprosenten er gått ned). Jeg har vært overbevist om at jeg har gjort ting korrekt, for samlet vektnedgang jeg har foretatt ved hjelp av lavkarbo begynner å nærme seg 400 kg, eventuelt så er jeg uoffisiell norgesmester i jojoslanking! Med det i bakhodet, så skulle man ikke tro at jeg er en person som har en vekt tilsvarende slaktevekten til stor elg på østlandet, dvs. et sted mellom 215-225 kg.

Som nevnt, så har jeg vært overbevist om at jeg har gjort ting korrekt og at det har vært kroppen min som ikke har respondert som før. Himmel, hvordan kunne jeg være så idiot? Det viser seg at jeg har lagt til meg uvaner, uten egentlig å tenke på hvor mye energi det har vært i uvanene. Det jeg altså har gjort feil er mengden nøtter og frø jeg har spist i tillegg til den normale kosten. Det har nok vært opp i mot 1 kg nøtter/frø i uken, noe skjult i form av lavkarbobakverk og noe som snacks, og det er altfor mye. 100 gram hasselnøtter inneholder 686 kalorier…

Hvordan jeg fant det ut?

Jeg begynte med en kostholdsapp som heter Carbmanager. I utgangspunktet et produkt som jeg mente at var helt og totalt unødvendig, fordi jeg hadde jo stålkontroll på det jeg drev med. Akk, så feil jeg kunne ta. Hadde jeg fått tilgang til et slikt produkt for 18 måneder siden, hvem vet, kanskje jeg hadde vært 50 kg+ mindre enn det jeg er i dag, men det blir bare spekulasjoner.

Før i tiden, så spiste jeg ren lavkarbo, uten noen snarveier. Det fungerer, og da trengte jeg ikke å tenke på energibalanselikningen eller kaloriregnskapet, fordi jeg gikk ned 1-2 kg i uken uansett. Ren lavkarbo er altså proteiner, fett og grønnsaker , hvorav sistnevnte utgjør minst 50% av tallerkenen. Jeg kjenner at jeg blir skikkelig sint på meg selv, når jeg skriver dette innlegget, men samtidig så kan jeg i hvert fall si at nå går jeg i hvert fall endelig ned i vekt, takket være en helt unødvendig app, bare jeg hadde gjort ting riktig….