Hva jeg har døtta i gapet – oppsamlingsheat #2

Kostholdsplan de siste 7 dager

Jeg har ikke gjort en dritt den siste uken, og da skulle det være grei skuring å poste et innlegg her hver dag, men det jo varmere det blir i været, jo vanskeligere er det å orke å skrive virker det som. Det samme skjedde jo i fjor, når jeg forsøkte å få denne bloggen på beina, hvor jeg ikke fungerte i det hele tatt, og det ble temmelig fånyttes.

Det er lettere å være tro til bloggen om vinteren, når det er kjølig og uten andre forstyrrelser. Med varme, så blir man jo litt påvirket, det er vel ikke helt uten grunn at det for mange kan være vanskelig å være tro mot sin kjære på sommeren, det er altså ikke helt ulikt for single, feite menn med blogg…

Onsdag 27.mai 2020

Egentlig skulle jeg hatt kokebokutfordring i dag, men det klarte jeg ikke å få til, så da bestemte jeg meg for at jeg legger kokebokutfordringen på is, til jeg får ånden over meg igjen. Det vil dog ikke si at jeg ikke skal forvandle oppskrifter fra bokhylla.no, men at jeg skal velge meg ut noen oppskrifter jeg finner interessante, som f.eks. brokkolipudding som jeg tilfeldigvis fant i en bok her. Dagens harde tall innebar at jeg skulle spise 20 gram(3%) karbohydrater, 197 gram(69%) fett og 181 gram(28%) med proteiner, fordelt på 2575 kalorier, over 2-3 måltider med periodisk faste(16:8).

Lunsj:
Brisk knekkebrød med pålegg (Eggesalat, Jarlsberg, Klemmeost og Reker i Majones)

Middag:
Blomkål- og reddikgrateng (basert på majones) med kyllingbryst

Denne dagen er mer eller mindre innafor på alt. Om jeg skal være kritisk, så blir det litt for kalorier, ettersom 2575 kalorier i utgangspunktet er et tak, og ikke ett mål. Det blir også litt lite proteiner, og litt for mye fett, men det er egentlig bare flisespikking, for dette er egentlig en helt grei dag. Det er dog et gedigent “MEN” og det er protein. Jeg sliter seriøst med å få i meg nok proteiner hver dag, så jeg har begynt å vurdere om jeg skal legge til proteinpulver i kostholdet, slik at jeg får i meg nok. Dagens oppsummering gir 20 gram karbohydrater, 205 gram fett og 172 gram proteiner, hvilket gir følgende.

Torsdag 28.mai 2020

I dag ble det OMAD, noe som ikke var planlagt, men etter alle kaloriene i går, så følte jeg meg ikke sulten før langt utpå kvelden, så da ble det slik. Jeg skulle spise 20 gram(4%) karbohydrater, 111 gram(56%) fett og 181 gram(40%) proteiner fordelt på 1800 kalorier med periodisk faste

Måltid:
Grillplanke med smørkokte grønnsaker (blomkål, reddik, stangselleri og svarte oliven) og sprøstekt salami

Det eneste som er innafor i dag, er fettinntaket som kun er 16 gram under, mens det ble 69 gram for lite proteiner og 6 gram for lite karbohydrater og for lite kalorier. Som jeg nevnte i går, så sliter jeg med proteininntaket. Tror bare jeg må få ut fingeren og bestille noe dyre greier. Uansett så er det billigere enn å få i meg proteinene fra kjøtt, noe som ville blitt altfor mye å spise. Uansett, dagen i dag ble 14 gram karbohydrater, 95 gram fett og 122 gram proteiner, over 1427 kalorier. Visualiseringen blir dermed slik for i dag.

Fredag 29.mai 2020

Uff, dette ble noe håpløse greier hvor fasit ble langt unna dagens tall. Jeg skulle ha spist 20 gram (4%) karbohydrater, 155 gram (63%) fett og 181 gram (33%) proteiner, men dagen bærer preg av at jeg presterte å feilregistrere mengde på et par matvarer, så jeg dermed trodde at jeg kunne spise en pose med baconsvor til kvelds. Det oppdaget jeg i etterkant at jeg ikke skulle ha gjort, for jeg var ikke så langt unna sannheten i utgangspunktet, men når man registrerer 200 gram feil med kjøtt og ingen knekkebrød, kun pålegg, så blir det snodig. Ikke bare er det viktig å registrere mat, men også å gjøre det korrekt, slik at man vet hva man har å rutte med.

Lunsj:
Brisk med pålegg (eggesalat, hamburgerrygg, jarlsberg, reker i majones og selbu blå)
Middag:
Grillplanke med smørkokte grønnsaker (som i går)
Snacks:
Ekte baconsvor(Europris) med cheddar og pimientodip

Planlagte 2200 kalorier ble til 2680 kalorier, og hadde jeg ikke registrert feil, så hadde det blitt en fin dag helt innafor. Istedet ble det altså 16 gram karbohydrater, 196 gram fett og 223 gram protein. SKJERP DEG ERLEND!!!

Lørdag 30.mai 2020

Nok en dag hvor det i praksis ble OMAD. Det er helt ufattelig hvor raskt kroppen venner seg til å spise sjeldent, og hvor det faktisk blir vanskelig å få i seg noe mer enn et måltid per dag. Målet i dag var 25 gram (4%) karbohydrater, 133 gram (60%) fett og 181 gram (36%) protein.

Måltid:
Hjemmelagde seikaker med kokt blomkål
Snack:
Hasselnøttkjerner

Jeg hadde aldri lagd seikaker før, og selvom de ble veldig grove og rustikke, så ble det et knallgodt og mettende måltid. Vet dog at det er enkelte ting jeg må gjøre annerledes neste forsøk. Det skulle selvsagt ha vært flere måltid i dag, men jeg var rett og slett ikke sulten før langt utpå kvelden. Men igjen, det blir for lite proteiner, og nå er proteinpulver bestilt, så det kommer forhåpentligvis en dag til uken. Dagens harde fasit ble 19 gram karbohydrater, 145 gram fett og og 98 gram proteiner, over 1806 kalorier.

Søndag 31.mai 2020

I dag er og blir en annerledes dag, fordi i dag er det 17.mai. Ehh??? Nei, det er 31.mai, men normalt så pleier jeg å feire 17.mai på hytta, sammen med eldste bror. I år gikk ikke det, så vi skal ta det igjen i dag. Men i motsetning til før når jeg skal kose meg, så blir det i dag en sukkerfri dessert, og jeg skal kjempe med hud og hår for at jeg ikke skal ramle ut av ketose, men kaloriene bryr jeg meg ikke så mye med, selv om jeg helst ser at det ikke går så mye over altfor mye over 3000 kalorier. I grafene og ukesoppsettet, så vil alikevel dagen i dag gjenspeile seg som relativt normal, så planen er 25 gram (4%) karbohydrater, 189 gram (67%) fett og 181 gram (29%) proteiner

Lunsj:
Hjemmelagde seikaker med sukkerfri sweet chili saus
Middag:
Kyllinglår med blomkålsalat, grønn salat og grilla paprika
Dessert:
Smuldrepai med bringebær, jordbær og rabarbra
Kveldsmat/dessert:
Smuldrepai med bringebær, jordbær og rabarbra

Himmel for en dag. 26 grader i sola, hvilket er noen grader for mye for meg, medførte at jeg forsøkte meg på årets første bad. Det var deilig i overflata, men på bunnen kjentes det ut som noen hadde helt ut flytende nitrogen, for det var helt uutholdelig. Minte meg mest om en gang jeg måtte både i en fjellbekk ettersom jeg var himla svett og det var eneste metoden man fikk vasket seg på den turen.

Hva maten angår, så ble det litt for mye av det meste, med unntak av det vanlige, nemlig proteiner. Smuldrepaien bakt for lavkarbo var noe av det beste jeg har smakt, og hadde jeg ikke spist opp resten utpå kvelden, så hadde jeg nok vært rimelig innafor for dagen sett under ett, men den ekstra porsjonen gjorde at jeg ramla litt for langt opp ift. kaloriene, men det positive er uten tvil at jeg slett ikke ramla ut av ketose samt at selv med en slik kosedag, så er jeg fortsatt i kaloriunderskudd. Det kommer en oppskrift på smuldrepaien når været blir litt kjøligere. Dagens “Lotto”-tall ble 43 gram karbohydrater, 274 gram fett og 147 gram proteiner, fordelt på 3317 kalorier.

Mandag 1.juni 2020

I dag er det mandag, og det er ikke OMAD lenger. Jeg har bestemt meg, på grunnlag av at enkelte dager blir OMAD uten at jeg planlegger det, så velger jeg å ikke planlegge at jeg skal spise OMAD på en stund. I tillegg så velger jeg å gå opp til 20 gram karbohydrater på mandag og tirsdag, i motsetning til før hvor jeg spiste 15 gram disse dagene. Det er rett og slett fordi jeg merker ingen forskjell på om jeg spiser 15 eller 20 gram karbohydrater per dag.Om jeg får bedre kontroll på kostholdet ift. antall måltider, så vil jeg revurdere dette.

I dag så skal jeg spise 2000 kalorier, fordelt på 20 gram (4%) karbohydrater, 133 gram (60%) fett og 181 gram (36%) protein.

Lunsj:
Gresk salat med litt ymse tilbehør
Middag:
Blomkålgrateng med pølser

Her kunne jeg ha skrevet omtrent alle de styggeste ordene man finner, for i dag gikk vettet ut til fordel for noe jeg ikke vet hva er, men pent ble det ikke. Jeg spiste 26 gram karbohydrater, 174 gram fett og 132 gram protein, noe som utgjorde 2222 kalorier, noe som nok er et resultat at kosedagen i går medførte at et større behov for mat i dag.

Veiedag 2.juni 2020 (tirsdag)

Vektnåla stoppet på 225.9 kg i dag, det innebærer at jeg på papiret kun har gått ned 200 gram fra forrige uke. Stemmer dette? Nei, det gjør det ikke. Det har vært slik at jeg tidligere har veid meg på tirsdag ettermiddag, etter jeg har gjort stort på do og før tirsdagens måltid. Det innebærer at jeg tidligere har veid meg på tom mage, mens fra og med denne uken, så er det tirsdag morgen som blir fast veiedag, uavhengig om det er 6, 12 eller 24 timer siden siste måltid. Dermed så blir denne ukens offisielle endring fra forrige uke temmelig liten, men jeg vet at forskjellen er større for jeg har set 224-tallet i en “uoffisiell” veiing.

Dagens næringsinntak skal bli noe lignende dette, 20 gram (4%) karbohydrater, 111 gram (56%) fett og 181 gram (40%) protein, fordelt på 1800 kalorier.

Middag:
Blomkålgrateng med løk og tomat
Snacks:
40 gram mandler

Dette ble nok en uplanlagt OMAD, noe som er helt unødvendig, men gårsdagens kalorier mettet ihvertfall lenge. Men hvorfor jeg skulle døtte i meg noen mandler etter mat, skjønner jeg ikke, for det var slett ikke noe behov for det, men det var crawings, og det er grunnet den sukkerfrie smuldrepaien som jeg spiste på søndag at lysten på annet stasj dukker opp igjen.

Ellers så ble det altfor mye kalorier, for mye karbohydrater på et måltid og selvsagt for mye fett og for lite protein. Proteinene som er bestilt, er ikke sendt i dag, men jeg håper at de kommer i løpet av uken, slik at jeg kan tilpasse kostholdet noe bedre.

Oppsummering av de siste dagers hellige matinntak

De siste 7 dager er veldig opp og ned, og slett ikke noe jeg er voldsomt stolt av. Men jeg har nå gått ned i vekt for det, så det er ikke så ille som jeg selv føler.

I snitt har jeg de siste 7 dager spist 22.5 gram karbohydrater, 147 gram proteiner og 178.5 gram fett, hvilket utgjør 2312 kalorier. Ut fra tesen om at man går ned 1 kg per 7000 kalorier og at jeg trenger 3875 kalorier for å verken gå opp eller ned i vekt, så jeg har på de siste 7 dager hatt et kaloriunderskudd på 10 941 kalorier, hvilket utgjør ca. 1.5 kg i vektnedgang.

Innafor eller utafor?

Selve makroen er ikke så halvgal sett utfra ett lavkarboperspektiv, men det blir for lite proteiner for meg som i så stor grad som mulig ønsker å bevare muskelmassen samtidig som jeg går ned i vekt. Jeg skal også spise mindre kalorier, men det tror jeg at jeg kommer til å tilpasse bedre når proteinpulveret er i hus, og jeg slipper å forsøke meg på å jage etter så mye proteiner som mulig til middag. Jeg må dog heller ikke glemme oppi karbohydratene, fettet og kaloriene, at kosedagen utgjør en god del på et snitt på 7 dager. Fjerner jeg den, og setter opp hva jeg skulle ha spist på søndagen, så ville kaloriene vært helt innafor.

Oppsummert? Føles dårlig, men er egentlig ganske så bra (med unntak av proteininntaket)!