Ukeplan kosthold
foto: getstencil.com

Mat inntatt 19.06.21-25.06.21

Lørdag 19.juni 2021

Nå blir det den første hele uken med «nytt» kosthold og det blir spennende. Jeg har dog begynt å bekymre meg litt for de dagene med lite mat ift at jeg får litt vel dvask avføring, men skal fortsette videre denne uken før jeg eventuelt må oppjustere kalorimengden for de dagene med lite kalorier.

Lunsj:
500 gram Ytrefilet av svin med 275 gram blomkål
Middag:
150 gram mørbrad med 300 gram aspargesbønner
Snacks:
Bacongull

Kommentar:
ÆSJ!! Grunnet en regnefeil, så trodde jeg at Bacongull var helt innenfor å spise i forhold til resten av dagsplanen min, men når man regner 6.3 gram protein, når det i virkeligheten er 63 gram proteiner, så kommer man fort ut i «uløkka».. Men dette ble altfor mye proteiner, faktisk såpass mye at jeg kan risikere å bli døttet ut av ketose. Ok, jeg skal begrave snacks frem til jeg har nådd en fornuftig vekt. Jeg som trodde at jeg dette ble den beste dagen utfra nøkkelen min, og så ble det helt håpløst.

Søndag 20.juni 2021

Morgenkommentar:
Våknet opp litt småkvalm, så kan tyde på at gårsdagens proteingilde har sendt meg ut av ketose. Vel, det er jo egentlig ikke verdens undergang, så lenge jeg spiser mine anmålte kalorier. Men sultfølelsen kan bli et problem i dag om jeg ikke er i ketose. Time will show!

Lunsj:
PSMF – 400 gram Torsk med 450 gram brokkolipuré
Middag:
PSMF – 300 gram Mørbrad og 300 gram blomkål
Kveldsmat:
Proteinmilkshake med jordbærsmak

Kveldskommentar:
Dagen gikk overraskende bra, og morgenkvalmen forsvant fort, så neppe ut av ketose. Det er også særdeles tvilsomt om at jeg gravid også, selv om det ser slik ut. Proteinmilkshaken derimot var helt fantastisk, til tross for at det ikke er noen milkshake, det bare føles sånn.

Mandag 21.juni 2021

Morgenkommentar:
Ingen morgenkvalme i dag og jeg ser frem til at i dag blir det årets andre treningsøkt på treningssenter, hvilket jeg ser veldig frem til. Endelig er det tillatt i Vestby for utenbygdsboende å trene på treningssenter, så dette er 17.mai, julaften og bursdag på en gang.

Lunsj:
Biff har ikke funnet på navn enda…
Middag:
300 gram mørbrad og 350 gram blomkål med smøreostsaus

Kveldskommentar:
Steike så dårlig form jeg er. Et halvår med særs lite fysisk aktivitet etter skaden i foten samt stengte treningssentre, har virkelig gjort susen. Maten i dag har vært helt fantastisk, og det blir uten tvil to oppskrifter ut av dagens kreasjoner.

Tirsdag 22.juni 2021

Morgenkommentar:
Ai ai ai!! Jeg er så støl fra gårsdagens trening at jeg sliter med å treffe tastene på tastaturet når jeg skriver. Uansett, i dag er det ny dag med PSMF

Lunsj:
Noen pakker med noe kjøttpålegg som hadde gått ut på dato samt 300 gram asparges
Middag:
Torsk med asparges

Kommentar:
Var noe matlei i dag, så ble overdose med asparges med noe fisk og kjøttpålegg

Onsdag 23.juni 2021

Fremdeles altfor støl, men planen er å dra meg en tur ned til gymmet i dag også, selv om det kommer til å gjøre veldig vondt.

Lunsj:
450 gram Biff uten navn og 350 gram stekt asparges
Middag:
220 gram Salmaburger (laks), 200 gram pannestekt squash og 375 gram lavkarbo agurksalat samt rømmesaus og creme fraiche.

Kommentar:
Herregud. En god treningsøkt, men det gjorde noe så inst inni natta vondt i de støleste delene av meg. Det ble dog en altfor sen middag, og jeg orket rett og slett ikke proteinpulver i dag, så da ble det ca 30 gram proteiner for lite i dag.

Torsdag 24.juni 2021

I dag er det en litt «off the limit»-dag, fordi jeg skal tappe ut litt blod i dag i forbindelse med blodsykdommen min. Det innebærer at jeg må ha noe mer energi enn normalt

Frokost:
540 gram benløse nakkekoteletter og 400 gram asparges med hvitløkssaus
Lunsj:
Lavkarbo rømmegrøt og spekemat
Middag:
220 gram Salmaburger og 400 gram asparges med hvitløkssaus

Kommentar:
En grei dag totalt, hvor det strengt tatt ikke var så himla farlig hvor mye spiste. Ble dog noen gram for mye med karbohydrater, men som jeg vurderte på morgenen, så er ikke det så viktig i dag. Jeg tapper blod hver 6-8 uke, så det er ikke slik at dette blir den nye normen. Når det er sagt, så har jeg justert opp de planlagte kaloriene enkelte dager, fordi trening ligger inne i planverket 3-5 dager i uken.

Fredag 25.juni 2021

Tappet meg for blod i går, så er litt spent på om jeg klarer å gjennomføre denne dagen med lite kalorier.

Lunsj:
300 gram pannestekt mørbrad og 400 gram stekt asparges med hvitløkssaus
Middag:
800 gram kyllinglår med 400 gram sjampinjong, med ostesaus og tzatziki

Kommentar:
Etter tappedager, så har jeg som jeg var innpå i dag tidlig fått en reaksjon på for lite kalorier i dag. Har vært kvalm og treig i oppfatningen. Uansett, jeg har lært at jeg ikke må tenke kalorier på slike dager. Har vært helt utslitt siste døgnet og det var først når jeg fikk i meg et realt herremåltid i form av den kyllingen til middag at jeg fikk igjen kontrollen, så jeg måtte oppjustere dagens behov.

Veiedag 26.juni 2021 (lørdag)

Vekta stoppa på 230.3 kg, hvilket betyr at jeg de siste 7 dager har gått ned 2.6 kg, hvilket utgjør 371 gram i gjennomsnitt per dag. Ift. antatt kaloriunderskudd, så er ikke det så langt unna sannheten, så enten er forbrenningen min noe høyere enn antatt eller så er ikke kroppen helt ferdig med å miste vann.

Oppsummert

Det bedrer seg. En dag med for mye proteiner og en dag med for lite proteiner, i tillegg til at jeg i går måtte kapitulere på planen min av naturlige årsaker, så er uken sett under ett helt greit.

I snitt har jeg de siste 7 dager spist 20 gram karbohydrater, 209 gram proteiner og 123.6 gram fett, hvilket utgjør 2054 kalorier i snitt. Ut fra tesen om at man går ned 1 kg per 7000 kalorier og at jeg trenger 4050 kalorier for å verken gå opp eller ned i vekt, så jeg har på de siste 7 dager hatt et kaloriunderskudd på 13 970 kalorier, hvilket utgjør ca. 2.0 kg i vektnedgang.

Innafor eller utafor?

Makroen er omtrent der jeg vil ha den. Isolert sett så skulle proteiner vært ca 15 gram ned og fettet noen få gram opp, men det blir flisespikkeri. En ting er hva man planlegger og en annen ting er hva som skjer i det virkelig liv, for det blir alltid noe pluss og noe minus.