Oppsummering uke #3 – Mye brød og lite grønt

Lavkarbobrød

Denne uken har jeg en erfaring, og det er at jo mer fett jeg spiser, jo lenger holder jeg meg mett, så målet må bli å kun spise fett… GRØSS!! Det ville vært temmelig forferdelig å gå med kronisk fetthinne i ganen.

Jeg har ligget noe for lavt i kalorier denne uken, for over 2 kg vektnedgang er ikke ønskelig over tid, men det gir jo motivasjon av at det blir noen resultater ut av denne langvarige selvpiningen. Tror egentlig slanking er en form for SM, og ikke kan jeg bruke noe stoppord når det blir for kjipt heller.

Det har vært mye brød denne uken og det har vært mye Selbu Blå Kraftig denne uken. Sistnevnte fordi jeg kjøpte 1.5 kg(!!) på Holdbart for svært lite penger, og det har blitt min “favorittblåmuggost”. Gorgonzola, Stilton og Roquefort kan bare legge ned produksjonen, for en norsk ost er bedre (og ikke minst billigere) 🙂 Dog, det har vært altfor lite grønt denne uken, så næringsmessig, så er det nok kun mandag, tirsdag og søndag som er innafor. Vektnedgangen derimot, er jeg ikke helt sikker på om er innafor eller ikke, ettersom over 2 kg på en uke er litt i overkant, synes jeg.

Jeg har spist 190 gram fett, 142 gram proteiner og 24 gram karbohydrater i gjennomsnitt hver dag. Dette gir igjen 2392 kalorier i gjennomsnitt, per dag.

Utfra kunnskap om forbrenning, så antar jeg at jeg trenger ca 4500 kalorier daglig for å opprettholde vekten. Videre så antar jeg at jeg trenger å spise ca 7000 kalorier for å forbrenne 1 kg kroppsfett. Med litt rask hoderegning, så ser jeg at jeg har vært 2108 kalorier i underskudd hver dag, igjen i gjennomsnitt. Når vi multipliserer 2108 kalorier med 7 dager, så blir det 14 756 kalorier i underskudd.

Det innebærer at jeg har gått ned ca 2.1 kg siste 7 dager. Om jeg går ned i tilsvarende tempo over tid, så vil jeg nå 115 kg etter 52 uker, eller i april 2021. Om det er innafor å gå ned 110 kg på et år? Nei, og det vil ikke gå heller. Etterhvert som jeg går ned i vekt, så vil også kaloribehovet gå ned. Når behovet mitt går under 3500 kalorier, så er det umulig å ha et underskudd på over 2000 kalorier, over tid.

Jeg legger også ved visualisering for makro og kaloriregnskap for de siste 7 dager (som vanlig)

Dette er hva jeg har spist de siste 7 dager, målt i prosent av de ulike næringsgruppene. Målet er at jeg skal spise 71% fett, 25% proteiner og 4% karbohydrater per dag. I gram så utgjør det 224 gram fett, 178 gram proteiner og 28 gram karbohydrater

Faktiske kalorier er hvor mange kalorier jeg faktisk har spist i gjennomsnitt de siste 7 dager, mens planlagte kalorier er målet for hvor mange kalorier jeg skal spise hver dag.

Mandag 6.april 2020

Frokost:
Hamburger med “salatbrød”
Middag:
Kjøttdeighakk med blomkålris og ost
Kommentar:
Makro: 66.5% Fett/30% Proteiner/3.5% Karbohydrater – 2853 kalorier

Tirsdag 7.april 2020

Frokost:
Djevelegg med salami og Selbu Blå Kraftig
Middag:
Ytrefilet av storfe med blomkålris
Snacks:

120 gram salte mandler
Kommentar:
Makro: 72% Fett/25% Proteiner/3% Karbohydrater – 2612 kalorier

Onsdag 8.april 2020

Lunsj:
Skinkeomelett
Middag:

7 skriver (150 gram) Lavkarbobrød (Kjøpmannens protein grovis)
Pålegg: Selbu Blå Kraftig, Smør
Kommentar:

Makro: 74% Fett/22% Proteiner/4% Karbohydrater – 2203 kalorier

Torsdag 9.april 2020

Lunsj:
6 speilegg
Middag:

7 skiver (150 gram) lavkarbobrød (Kristiania Gourmet Lavkarbobrød)
Pålegg: Selbu Blå Kraftig, Smør
Kommentar:

Makro: 74% Fett/22% Proteiner/4% Karbohydrater – 1663 kalorier

Fredag 10.april 2020

Lunsj:
6 skiver (130 gram) lavkarbobrød (Kristiania Gourmet Lavkarbobrød)
Pålegg: Selbu Blå Kraftig, Smør
Middag:

6 skiver (130 gram) lavkarbobrød (Kristiania Gourmet Lavkarbobrød)
Pålegg: Agurk, Jarlsberg, Salami, Selbu Blå Kraftig, Smør
Snacks:
40 gram salte mandler

Kommentar:
Makro: 74% Fett/22% Proteiner/4% Karbohydrater – 2532 kalorier

Lørdag 11.april 2020

Frokost:
6 skiver (130 gram) lavkarbobrød (Kristiania Gourmet Lavkarbobrød)
Pålegg: Selbu Blå Kraftig, Smør, 1 stk lavkarbopølse
Middag:

6 skiver (130 gram) lavkarbobrød (Kristiania Gourmet Lavkarbobrød)
Pålegg: Selbu Blå Kraftig, Smør, 2 stk lavkarbopølser
Kommentar:
Makro: 72% Fett/23% Proteiner/5% Karbohydrater – 2198 kalorier

Søndag 12.april 2020

Lunsj:
Ovnsbakt skinkeomelett med løk, tomat, ridderost og dansk salami
Middag:

Lettsaltet torsk med blomkålris, bacon og baconsmør
Snacks:
40 gram salte mandler
Kommentar:
Makro: 72% Fett/24% Proteiner/4% Karbohydrater – 2682 kalorier