Mission: Vektnedgang

Jeg har hele livet, mer eller mindre, vært overvektig. De siste 15 årene har jeg vært så overvektig at det er vekten som har definert hva jeg kan gjøre og ikke gjøre. Det er slett ikke noe gøy å være den som alltid sier; Nei, det kan jeg ikke være med på fordi jeg er for feit! Vel, det er lenge siden mine venner fant ut at det ikke var noe vits å spørre meg, så om jeg skal finne på noe, så er det jeg som må ta iniativet hver gang, og det skjer jo ikke ettersom jeg er flau over å vise meg frem til gamle venner og bekjente.

Hvilken kostholdsfilosofi bruker jeg?

Min kostholdsfilosofi er ganske enkelt, ettersom jeg skal følge en lavkarbodiett. Eller, det er ikke helt riktig. Ettersom jeg skal kvitte meg med over 50% av kroppsvekten min, så er nok total livsstilsendring den rette terminologien, fremfor å kalle det en diett. For er det en ting som er sikkert, så kan jeg aldri gå tilbake til den livsstilen jeg førte, som “ga” meg denne kroppen.

Lavkarbo er riktignok ikke noe nytt for meg. Jeg er nok en av de “beste” i Norge hva angår jojoslanking på lavkarbo. Det begynner å nærme seg total vektnedgang på over 400 kg, og når jeg har nådd målet mitt, så vil faktisk vektnedgang passere et halvt tonn! Det er det ikke mange som kan ha på samvittigheten og alikevel være i stand til å leve.

Om jeg har veid over 600kg?

Nei, selvsagt har jeg ikke det. Det er snakk om akkumulert vekt, dvs. jeg har gått ned 40 kg, så har jeg gått opp 60 kg, så gått ned 30 kg, så gått opp 40, etc. I dette eksempelet, så har jeg en akkumulert vektnedgang på 70 kg, men totalvekten er 30 kg mer enn utgangspunktet.

Hvor mye skal du veie når målet er nådd og når er målet nådd?

Mitt ultimate vektmål er 115 kg, og målet er at jeg skal nå den vekten innen 1.juli 2022. Jeg vil med en vekt på 115 kg fortsatt være sterkt overvektig, men jeg vil også ha mange kg med overflødig hud, så først etter at de nødvendige operasjonene er foretatt, så vil jeg begynne å se på hva endelig vekt vil være, og når jeg skal være der.

Milepæler

Det finnes både små og store milepæler, så jeg nevner de store først.

200 kg = Aldri mer se 2xx-tall igjen på vekta ser jeg på som en gedigen seier og den første skikkelige følelsen på at jeg er ordentlig i gang med vektnedgangen(til tross for at jeg faktisk vil ha gått ned 32% av det jeg skal gå ned i første fase, diverse til 115 kg)
180 kg = Få muligheten til å ta MR (… av hode, skulder, kne og tå, kne og tå…)
165 kg = Kunne tørke meg i ræva igjen
150 kg = Kunne bruke min relativt avanserte Tanita personvekt igjen
135 kg = Begynne å se etter om det er noen damer som er interessert
130-150 kg = Fiske i timevis uten å få vondt i ryggen eller å bli dausliten etter svært kort tid (denne er flytende fordi det avhenger ikke bare vekt, men også hva jeg gjør på treningssenteret)
115 kg = Første fase av vektnedgangen vil være nådd, og på dette tidspunkt, så vil de første operasjonene for fjerning av overflødig hud begynne å bli aktuelle

I tillegg så har jeg altså alle de små milepælene, dvs. alle runde tall som 220, 210, 190 etc., som er svært viktige seiere for motivasjon for den kontinuerlige vektnedgangen, uten at det blir for mange sprekker.

Oppsummering

Kosthold: Lavkarbo
Kostholdsapp: Carb Manager
Vektmål: 115 kg
Tidsforbruk: 27 måneder
Gjennomsnittlig vektnedgang per måned for å nå målet: 3.9 kg