Oppsummering Uke #1 – Første uke med Carb Manager

Oppsummering av kosthold

Etter en uke med daglige oppdateringer på kosthold, så ser jeg at det ikke er hensiktsmessig med daglige oppdateringer(kanskje det blir endring når jeg kommer meg i gang med trening igjen, dvs. når treningssentrene åpner igjen), så fra og med i dag, så skal jeg gi en oppdatering på kostholdet en gang i uken i stedet. Så jeg starter med en oppdatering i dag for hva som har skjedd siste 7 dager, mens førstkommende mandag så skriver jeg hva som har skjedd de siste 5 dager, før jeg deretter skriver et innlegg hver påfølgende mandag om hvordan de siste 7 dager har gått. Ettersom jeg har dokumentert de siste 7 dager i egne innlegg, så skriver jeg ikke ned hva jeg har spist i dette innlegget, men det vil bli normen fra og med neste innlegg.

Hva er hensikten med disse innleggene?

  1. Det absolutt viktigste er fordi jeg vil ha egen dokumentasjon om livsstilsendringen.
  2. For å se hva jeg har gjort/gjør rett og hva jeg eventuelt har gjort/gjør galt.
  3. For å inspirere meg når jeg har er lei hele prosjektet (for det vil komme perioder med dårlig motivasjon).
  4. For å kanskje kunne tjene penger på dette en gang i fremtiden, så er det viktig at absolutt alt er godt dokumentert.

For det siste punktet så fikk jeg i etterkant av delingen jeg omtaler her, faktisk en halvveis forespørsel om jeg var villig en gang i fremtiden om dette prosjektet blir vellykket, å vurdere å gi ut en bok om min opplevelse. Samme person mente også at jeg burde tenke på foredrag osv. Altså, det er ikke noe jeg tenker seriøst på i dag, men jeg innså da at det er ekstremt viktig at jeg selv sitter på alle data og forhold til denne forestående vektnedgangen, for man vet aldri hva fremtiden bringer.

Gjennomsnittlig inntak de siste 7 dager

Jeg har spist 243 gram fett, 212 gram proteiner og 23 gram karbohydrater i gjennomsnitt hver dag. Dette gir igjen 3130 kalorier i gjennomsnitt, per dag.

Utfra kunnskap om forbrenning, så antar jeg at jeg trenger ca 3800 kalorier daglig for å opprettholde vekten med mitt aktivitetsnivå, beregnet med . Videre så antar jeg at jeg trenger å spise ca 7000 kalorier for å forbrenne 1 kg kroppsfett. Med litt rask hoderegning, så ser jeg at jeg har vært 770 kalorier i underskudd hver dag, igjen i gjennomsnitt. Når vi multipliserer 770 kalorier med 7 dager, så blir det 5390 kalorier i underskudd.

Det innebærer at jeg har gått ned ca 0.8 kg forrige uke. Om jeg går ned i tilsvarende tempo over tid, så vil jeg nå 115 kg etter 142 uker, eller omtrent ved juletider i 2021. Med at jeg skal nå målet mitt 1.juli 2022, så er dette for mye kalorier.

Så til tross for at jeg ikke har vært utelukkende positiv i de ulike innleggene denne uken, så er det absolutt innenfor i forhold til planen, men målet er absolutt ikke en så rask vektnedgang over tid, kun nå i starten. (NB! Jeg får ikke dobbeltsjekket dette, ettersom jeg ikke har vekt som klarer å vise vekten min. Det er det kun legen som har…)

Jeg legger også ved visualisering for makro og kaloriregnskap for de siste 7 dager (som vanlig)

Dette er hva jeg har spist de siste 7 dager, målt i prosent av de ulike næringsgruppene. Målet er at jeg skal spise 71% fett, 25% proteiner og 4% karbohydrater per dag. I gram så utgjør det 224 gram fett, 178 gram proteiner og 28 gram karbohydrater

Faktiske kalorier er hvor mange kalorier jeg faktisk har spist i gjennomsnitt de siste 7 dager, mens planlagte kalorier er målet for hvor mange kalorier jeg skal spise hver dag.