Oppsummering uke #4 – Ugh ugh!!

Oppsummering uke #4 - Ugh ugh!!

Litt blandede følelser denne uken, hvor jeg starter greit, men tirsdag-fredag er temmelige begredelige greier. Jeg redder meg dog inn på slutten med en ekstremversjon av periodisk faste som heter OMAD, som står for One Meal A Day, eller på godt norsk, et måltid per dag.

Jeg har spist 209 gram fett, 177 gram proteiner og 27 gram karbohydrater i gjennomsnitt hver dag. Dette gir igjen 2648 kalorier i gjennomsnitt, per dag.

Utfra kunnskap om forbrenning, så antar jeg at jeg trenger ca 4500 kalorier daglig for å opprettholde vekten. Videre så antar jeg at jeg trenger å spise ca 7000 kalorier for å forbrenne 1 kg kroppsfett. Med litt rask hoderegning, så ser jeg at jeg har vært 1852 kalorier i underskudd hver dag, igjen i gjennomsnitt. Når vi multipliserer 1852 kalorier med 7 dager, så blir det 12 964 kalorier i underskudd.

Det innebærer at jeg har gått ned ca 1.8 kg forrige uke. Om jeg går ned i tilsvarende tempo over tid, så vil jeg nå 115 kg etter 81 uker, eller midt i oktober 2021. Så til tross for at jeg ikke har vært utelukkende positiv i de ulike innleggene denne uken, så er det absolutt innenfor i forhold til planen, men målet er absolutt ikke en så rask vektnedgang over tid, kun nå i starten. (NB! Jeg får ikke dobbeltsjekket dette, ettersom jeg ikke har vekt som klarer å vise vekten min. Det er det kun legen som har…)

Jeg legger også ved visualisering for makro og kaloriregnskap for de siste 7 dager (som vanlig)

Dette er hva jeg har spist de siste 7 dager, målt i prosent av de ulike næringsgruppene. Målet er at jeg skal spise 71% fett, 25% proteiner og 4% karbohydrater per dag. I gram så utgjør det 224 gram fett, 178 gram proteiner og 28 gram karbohydrater

Faktiske kalorier er hvor mange kalorier jeg faktisk har spist i gjennomsnitt de siste 7 dager, mens planlagte kalorier er målet for hvor mange kalorier jeg skal spise hver dag.

Mandag 13.april 2020

Frokost:
Lettsaltet torsk med blomkål, bacon og baconsmør
Middag:
Gratinert kjøttdeig med Selbu blå, løk, og mandelmel
Kommentar:
Makro: 68% Fett/28% Proteiner/4% Karbohydrater – 2476 kalorier

Tirsdag 14.april 2020

Frokost:
Lun “gresk” salat med biff
Middag:
Grillede kyllinglår med Cheddar og Pimiento dip
Snacks:

Bacongull med Cheddar og Pimiento Dip
Kommentar:
Makro: 67% Fett/29% Proteiner/4% Karbohydrater – 3632 kalorier
Stryk denne dagen. Altfor mye av alt, og aldri kjøp ferdig grillede kyllinglår fra First Price. Dra meg langt inni fjellsprekken, hvorfor i huleste trenger man å putte inn 2.5 gram med karbohydrater på 100 gram kylling? Det oppdaget jeg selvsagt ikke før alt var for sent heller, så f… First Price.

Onsdag 15.april 2020

Frokost:
Lavkarbobrød (Kjøpmannens Protein Grovis av Moss Finbakeri)
Pålegg: Nøtteskinke, Emmentaler, Selbu Blå, Reker i Majones
Middag:

Lavkarbobrød (Kjøpmannens Protein Grovis av Moss Finbakeri)
Pålegg: Nøtteskinke, Selbu Blå, Reker i Majones
Kommentar:

Makro: 73% Fett/23% Proteiner/4% Karbohydrater – 3142 kalorier
Ser man bortsett fra at det ble litt mye kalorier og at det ikke finnes snev av grønnsaker, så var dagen forsåvidt innafor. Skal dog ikke gjøre det til en vane med så ensidig kosthold.

Torsdag 16.april 2020

Lunsj:
Lavkarbobrød (Kjøpmannens Protein Grovis av Moss Finbakeri)
Pålegg: Nøtteskinke, Selbu Blå, Reker i Majones, Tine Kremost
Middag:

Lavkarbobrød (Kjøpmannens Protein Grovis av Moss Finbakeri)
Pålegg: Folkets kyllingpølse/Nøtteskinke, Selbu Blå, Reker i Majones
Kommentar:

Makro: 73% Fett/23% Proteiner/4% Karbohydrater – 2841 kalorier
Nok en dag hvor var jeg dum som et brød, ingen grønnsaker i dag heller. Ser man på den siste setningen fra gårsdagens kommentar, så skulle man tro at jeg bedrev omvendt psykologi på meg selv. Men utover det, så er forsåvidt makroen innafor.

Fredag 17.april 2020

Frokost:
Lavkarbobrød (Kjøpmannens Protein Grovis av Moss Finbakeri)
Pålegg: Nøtteskinke, Peppermakrell, Selbu Blå, Tine Kremost
Lunsj:
Folkets Kyllingpølse med ketchup og ørlite sennep
Middag:

Hjemmelagde cheeseburgere med Selbu Blå, løk, ketchup samt den ikke helt ukjente cheddar og pimiento dippen
Kommentar:
Makro: 72% Fett/24% Proteiner/4% Karbohydrater – 2642 kalorier
Yey, et snev av grønnsaker i dag med hele 44 gram løk til middag. Målet er liksom at 75% av karbohydratene skal komme fra grønnsaker, ikke bare 0.75% av de…

Lørdag 18.april 2020

Frokosten:
Gratinert pepperskinke med smeltet emmentaler og cheddardip
Middag:

Ytrefilet av gris med blomkålris og rømmesaus med Selbu blå
Kommentar:

Makro: 66% Fett/30% Proteiner/4% Karbohydrater – 2103 kalorier
WHAT? Blomkål? Hva er det? Joda, i dag så havnet det 400 gram med blomkål på tallerkenen, så av i dag sto i det minste grønnsakene for over 50% av karbohydratene. Men lurer du på hvorfor jeg spiser noe så inst inne i helvete store mengder med Selbu Blå og Cheddar/Pimentio Dip? Jeg kjøpte 3 kg med Selbu Blå og 3 kg med Selbu Blå kraftig på Holdbart, for veldig lite penger… Den dippen derimot er jeg bare fryktelig glad i, og er temmelig dårlig på sauser når jeg er i ketose, så da blir det gjerne det jeg kjenner.

Søndag 19.april 2020

Middag:
Ytrefilet av gammel utslitt melkeku med most sellerirot
Kommentar:

Makro: 66% Fett/29% Proteiner/5% Karbohydrater – 1679 kalorier
OMAD(Et måltid per dag) for the win. Et gigantisk måltid som skal holde i 24 timer. Her snakker vi 1100 gram mat i et eneste måltid. Det er helt drøyt, men skal visstnok øke insulinfølsomheten, så det blir noen sånne dager nå. Jeg begynte egentlig i går, ettersom frokosten ble fortært veldig tidlig, i begrenset kvanta, men da visste jeg ikke om at det fantes noe som het OMAD, det bare ble sånn. I dag vet jeg bedre 🙂